Startside

Nyheter

HÅG H04 får Design Effekt prisen 2011

08.11.2010

I går fikk Scandinavian Business Seating og merkevaren HÅG Design Effekt Prisen 2010 for tredje gang, for oppgraderingen av HÅG Credo fra 1983 til en mer moderne og miljøvennlig versjon. Design Effekt prisen deles ut av Norsk Designråd og belønner designløsninger som i tillegg til god design også er lønnsomme. HÅG mottok også prisen i 2009.

I fjor var det HÅG Conventio Wing og HÅG H09 som mottok Design Effekt prisen, som for første gang ble delt ut av Norsk Designråd for det gode og samtidig lønnsomme designet. I går fikk HÅG Credo som har endret navn til H04 prisen. HÅGs produktportefølje setter dermed flere standarder for lønnsomt design.

Adm. Director Lars I Røiri forteller: “Vi valgte å redesigne og oppgradere HÅG Credo som ved lansering i 1984 var et banebryt-ende produkt. Stolen definerte dynamisk ergonomi med HÅGs unike, balanserte tiltmekanisme og setedybderegulering ved hjelp av glidende sete. Sistnevnte har siden blitt det dominerende i industrien. HÅG Credo representerte derfor en sterk historie. Vi mente dette utgjorde et sterkt fundament for en nyutvikling, og at det var plass i porteføljen til en vesentlig oppgradert HÅG Credo.
Omsetningstallene viser at denne vurderingen var riktig.”

Tradisjonen tro ble det satt ned en tverrfaglig gruppe, ledet av produktutvikling og designeren bak HÅG Credo, Peter Opsvik. For å belyse utfordringen fra alle sider deltok også miljøsjef, representanter for salg, marketing, samt produksjon og logistikk. Prosjektgruppen holdt fast i kjerneverdiene i det eksisterende produktet (HÅGs unike ”balansert tilt”-ergonomikonsept og et betjeningskonsept som enkelt gjorde det mulig å tilpasse stolen til forskjellige brukere). Den visuelle retningen skulle være moderne men tradisjonell, passe inn i alle kontormiljøer, og utstråle unik HÅG ergonomi og komfort. Stolen skulle være lett å like, lett å forstå og lett å bruke. Videre skulle miljøegenskapene bringes opp på nytt HÅG nivå, i det som skulle bli HÅG H04.

HÅG Credo fikk dermed nytt sete, ny rygg, nye armlener og nytt fotkryss. Ny og svært presis tapetsering, sammen med mer moderne produksjonsprosesser og materialbruk har hevet kvalitetsopplevelsen i stolen flere hakk. HÅG H04 ble utviklet utfra HÅGs seneste “eco design criteria”, og er dermed nå på nivå med HÅGs nyere produkter. HÅG kvittet seg med all liming, alt integralskum, økte andelen av resirkulerbart materiale, og designet produktet for demontering. Komplett livssyklusanalyse gjort i henhold til SO 14025, viser et CO2 utslipp pr. produsert enhet på 53 kg. De eneste andre arbeidsstolene på markedet som kan hamle opp med dette, bærer HÅG navnet.

Design Effekt prisen
Norsk Designråd utvidet i 2009 den årlige designkåringen av ”Merket for god design” og ”unge talenter” med en prisutdeling som belønner design som har bevist sin evne til å selge. Den nye prisen, Design Effekt prisen skal gis kun til designprosjekter med en tydelig dokumentert årsak og virkning mellom den nye designen og prosjektets suksess. Den nye prisen er resultatet av et samarbeid med Design Association (DBA) i England, som gjennom de siste 20 årene har gjennomført en ”Design Effectiveness Award”. Denne er basert på et detaljert evalueringssystem, som måler effekten på designen, og som nå også brukes av Norsk Designråd. I dommerkomitéen sitter 34 av de mest designkyndige personene i Norden.

Designstrategi
Innovasjon er helt nødvendig for å være ledende. Scandinavian Business Seating har lang tradisjon for å satse på design og produkt-utvikling som viktige differensieringsfaktorer. HÅG tar sin skandinaviske designtradisjonen aktivt i bruk som ledd i å skape nye og varige konkurranse-fortrinn. HÅG skal fremheve moderne skandinavisk design og videreutvikle våre ergonomiske løsninger. HÅG vil dessuten fortsette å ha et sterkt fokus på å skape bransjens mest miljøvennlige og beste sitteløsninger basert på menneskets ulike behov. HÅGs eget bidrag er høy kompetanse, drivkraft, vågemot, motivasjon og en stor porsjon entusiasme i forhold til oppgavene.

Mer om HÅG Credo/HÅG H04
HÅG Credo var ved lansering i 1984 et banebrytende produkt; stolen definerte dynamisk ergonomi med HÅGs unike balanserte tiltmekanisme og setedybderegulering ved hjelp av glidende sete. Sistnevnte har siden blitt det dominerende i industrien. Produktet gikk sin seiersgang i hjemmemarkedene såvel som i nye eksportmarkeder. HÅG solgte på det meste 138.000 enheter pr. år, og i 1999 gikk stol nummer 1.000.000 ut av fabrikken på Røros. Les mer om HÅG Credo her: http://www.hag.no/produkter/hag-h04/



For ytterligere informasjon, vennligst se: www.sbseating.com eller kontakt:

House of Communication A/S
Annette Spanggaard
annette@houseofcommunication.com
Phone +45 33 22 00 20
Cell + 45 29 26 20 24

Scandinavian Business Seating AS
Annette Hoff
annette.hoff@sbseating.com
Phone +47 22 59 59 26
Cell +47 97 14 78 22



Fakta om Scandinavian Business Seating:
HÅG er en merkevare i Scandinavian Business Seating som er skandinavias ledende aktør innen utvikling, design og produksjon av sitteløsninger for private og offentlige kontormiljøer. Selskapet eier de ledende skandinaviske merkevarene HÅG, RH og RBM, som i hovedsak selges gjennom forhandlere. Felles for merkevarene er et sterkt fokus på visuell design, helse, miljø og kvalitet. Produksjonen skjer på fabrikker i Norge,Sverige og Danmark. Hovedkontoret ligger i Oslo. Scandinavian business seating er etablert med datterselskaper i Sverige, Danmark, Tyskland, Storbritannia/Irland og Nederland. Selskapet har over 600 ansatte som står sammen om å virkeliggjøre selskapets visjon: ”Å gjøre verden til et bedre sted å sitte!”